Duela gutxi, Nafarroako Gobernuak iragarri zuen Nafarroako 21 udalerritan, tartean Altsasun, tentsionatutako bizitegi merkatuko gune izendatzeko prozesua hasi zuela.
Albiste honek baieztatzen du Altsasuko EH Bilduk aspaldi salatu duena: gure herrian etxebizitza bat eskuratzeko zailtasuna, batez ere alokairuan, prezio garestiak daudelako, 2018-2023 urteen artean % 25,67ko igoera eta 750 euroko prezioa etxebizitza batengatik edo 350 eurokoa etxebizitza partekatu batengatik. Horri alokairuko etxebizitzen eskaintza eskasa gehitu behar zaio.
Horrela, ezinezkoa da bizi proiektu bat garatzea edo gazteak emantzipatu ahal izatea.
Zalantzarik gabe, Altsasu gune tentsionatu izendatzea tresna bat izango da Altsasuko Udalak, borondate politikoa izanez gero, Altsasuko familia ugari itotzen dituen arazo bati aurre egin ahal izateko. Alokairuaren prezio neurrigabeak erregulatzea edo topatzea, behar bezala eginez gero, higiezinen espekulazioari aurre egiten lagunduko du eta gizarte osoaren onerako izango da. Baina horrek, berez, ez du arazoaren konponbidea bermatzen. Beharrezkoa da politika aktiboak abian jartzea, hiri lurzoruaren kontrol publiko handiagoa ahalbidetzeko eta etxebizitza eskuratzea errazteko. Eta hori lortzeko, Udalak eskura ditu jada eskura dituen tresnak, hala nola hirigintza plan berriak garatzeko lankidetza sistemari eustea edo etxebizitza publikoen parkea eskaintzea.
Kudeaketa publikoko alokairu poltsen aldeko apustua egiten dugu, arazo horri aurre egiteko zabaldu eta indartu beharreko tresna gisa. Hala bultzatzen ari gara Nafarroako Parlamentuan ere.
Etxebizitza birgaitzeko eta ondoren Nafarroako Gobernuaren (Nasuvinsa) bidez alokairu publikoko poltsa batean sartzeko aukerak daude, birgaitzeko dirulaguntza garrantzitsuekin. Edo udal etxebizitzekin alokairuko poltsa propio bat eginez, bere garaian egin genuen proposamena. Otadian alokairu babestuko 21 etxebizitza publiko eraikitzeko Nasuvinsako proiektua hasiera ona izan daiteke, baina argi eta garbi ez da nahikoa, eta ezin da aitzakia gisa erabili beste alde batera begiratzeko. Etxebizitza horien eskariaren azterketak 70 eskaera baino gehiago ditu dagoeneko. Eta premia orokorrak asko gainditzen du kopuru hori, asko dago egiteko oraindik. Gogoratu behar da, ordainetan, Altsasuko Udalak konpromisoa hartu zuela Nasuvinsako alokairu-poltsa sustatzeko, jabe pribatuek etxebizitzak berme batzuekin eman zitzaten. Ez dirudi beren etxebizitzak saltzeak, poltsan sartu beharrean, poltsa hori sustatzeko balio duenik, ezta jabe pribatuak hori egitera asko bultzatzen dituenik ere.
Altsasuko Udalak bederatzi etxebizitza ditu, gaur egun beste erabilera batzuetarako erabiltzen direnak edo zuzenean hutsik daudenak. Egungo erabilerak birkokatzeko eta etxebizitza horiek egokitu eta birgaitzeko plan bat ezarri beharko litzateke, etxebizitza horiek alokairuan jartzeko, biziko diren pertsonen errealitatera egokitutako prezioekin eta familia-unitatearen diru-sarreren %30 gainditzen ez duten prezioekin.
Ikuspegi ezkertiar eta progresistatik, horixe da problematika horri aurre egiteko modu egokia, kontrola ekimen pribatuari lagatzeko eta ondare publikoa alde batera uzteko ikuspegi kapitalista eta neoliberalarekin kontrajarrita. Era berean, alokairuaren prezioa kontrolatuz eta murriztuz, aberastasuna birbanatzea lortuko litzateke, eta, horri esker, alokairuan bizi diren familiek errenta handiagoa izango lukete beste eremu batzuetan bizi eta gastatu ahal izateko, aberastasun hori pertsona eta enpresa gutxi batzuen poltsikoetan pilatu beharrean.
Jar ditzagun jendea eta haien beharrak agendaren erdigunean, eta eman diezaiegun ondasun publikoei herritarrei zerbitzu emateko zentzua. Izan ere, etxebizitza duina izateko eskubidea bermatzea erakunde guztien lehentasuna izan behar da, eta, jakina, Altsasuko Udalarena.