AHT ibilbide proiektua

Hego Euskal Herriko AHTren "definizioan eta akaberan aurrera egiteko" eskatu dio Senatuak Gobernuari

Guaixe 2025ko ots. 13a, 13:03

Uxue Barkos Berruezo Senatuan hizlari. UTZITAKOA

Geroa Baiko senatariak Ezkioko bidea defendatu zuen eta Gobernuari aukera hori oztopatzea leporatu zion.

Senatuko Osoko Bilkurak Uxue Barkos Berruezo Nafarroako senatari autonomikoak (Geroa Bai) aurkeztutako mozioa onartu zuen atzo. Haren bidez Espainiako Gobernuari eskatu zitzaion Nafarroako Abiadura Handiko Trenaren (AHT) korridorea Euskal Y-arekin lotzeko "zehaztapenean eta burutzapenean aurrerapausoak" emateko. Gobernuari, batetik, eskatu dio "Europar Batasunaren barruan aurrera egiteko Europa barneko garraio-sareko Atlantikoko eta Mediterraneoko korridoreetako mugaz gaindiko sekzioak bukatzeko aurreikusitako epeak mantentzeko".

Era berean, Senatuak Gobernuari eskatu dio "Europa barneko garraio-sareak adostutako epe berberetan Nafarroako korridorea Euskal Y-arekin lotzeko definizioan eta akaberan aurrera egitea, arreta berezia jarriz Ezkiotik konektatzeko hirugarren bidearen aukerei; eta, nolanahi ere, Nafarroako eta Euskadiko Gobernuekin adostuta". Azkenik, Gobernuari eskatu dio "proiektuari eman diezaiola Europa barneko garraio-sarearen Oinarrizko Sarean aurreikusitako epeak betetzeko behar den nahikotasun ekonomikoa". 

Geroa Baiko senatariak mozioan UPNk proposatutako laugarren puntu bat sartzea onartu zuen. Horren arabera, Senatuak Gobernuari eskatzen dio "epe berdinetan aurrera egitea Zaragozatik Iruñerako lanak ahalik eta gehien arintzeko, Europa barneko garraio-sareko ren oinarrizko sarea ezartzeko adostuta".

Esanak
Mozioaren eztabaidan Barkosek nabarmendu zuen azpiegitura hori "ezinbestekoa" dela Nafarroarendako, "BPG industrialaren % 31 baitauka, eta ezin dela Europa kontinentaletik kanpo geratu, horixe gertatuko bailitzateke konexioa azkenean Gasteizkoa bada, teknikariek eurek egiaztatu duten bezala". 

Hala, senatariak gaitzetsi egin zuen Ezkioko hirugarren konexio-bidearen aukera "traketsa" izaten ari dela, eta horri dagokionez, "arazoak areagotu egiten dira Ezkioko konexioaz ari garenean, eta gutxitu egiten dira Arkautiko konexioaz ari garenean". Ildo horretan, gogorarazi zuenez, "abenduan, Geroa Baik Ezkioren aldeko apustua egiteko egindako eskaerari, teknikoki posible bada, Puente ministroak hitzez hitz erantzun zion Ezkioko konexioak zirkulazio jakin batzuk martxa eta zizailadura inbertitzera behartzen dituela, eta horrek trafikoaren aukerak mugatuko dituela etorkizunean. Aukera horren bidean harri bat gehiago jartzeko azken argudioa izan zen", adierazi zuen.

Hala ere, Barkosek azaldu duenez, "gaur badakigu Arkautiko bide orokorreko zizailadurak 10 aldiz biderkatuko lituzkeela Ezkioko denborak, eta Ezkioko kostua ez dira printzipioz aipatu ziren 1.800 milioi euroak, 400 milioi euro gutxiago baizik: 1.400".

Era berean, Jose Antonio Santano Garraioetako Estatu idazkariaren hitzak kritikatu zituen Barkosek. Izan ere, duela gutxi, gai hori "apur bat desdramatizatzea" eskatu zuen. "Nik ulertzen dut Nafarroaren interesekin zerikusirik ez duen ikuspegi batetik kezka hori gehiegizkoa izan daitekeela, baina Foru Komunitatea konexio horretatik kanpo geratzea dramatikoa izango da bere errealitaterako, eta ez hori bakarrik, erabaki txarra izango da Atlantikoko ardatza penintsulako lurraldetik barrena egiten duen ibilbide osoan lotzeko, Gasteiz, teknikariek ohartarazi izan dutenez, azpiegitura hau martxan jarri eta gutxira aseko baita".

Era berean, Nafarroako senatariak adierazi duenez, "XXI. mendean zehar, Moncloako buru izan diren Espainiako gobernuak oso zorrotzak izan dira Nafarroako azpiegiturekin. Nolanahi ere, gogorarazi nahi dut eta argi gera dadin Nafarroak beti bete duela Estatuko gainerako erkidegoetan egin diren azpiegitura guztien %1,6". Hori dela eta, "Foru Komunitatearen beharrak horrela aztertzen jarraitzen bada, agian egunen batean Nafarroak planteatuko du %1,6 hori nola, noiz eta zergatik", ohartarazi zuen.